MLM xsucks, pengikutnya sucks











tetiba teringat pasal MLM, ntah la dah lama ngan benda ni. adik aku pon masuk.. aku tak cakap dia jadi mangsa MLM,  cuma curious ngan kerja MLM ni. aku slalu jugak ikut adik aku ni, bukan sbb berminat nk join, cuma nk support adik. sebagai abang aku rase aku patut support dia dari blakang, beli barang barang yg dia jual... bukan pakai pon.

ada satu hari, aku join adik aku sbb mmber dia wat party la nak celebrate meraikan kejayaan adik aku naik pangkat. time tu aku ikut sbb  nak amik gambar la.. yer la, hari bersejarah bg dia kn. lgpon time tu aku je yg ada. adik bradik yg lain bz parents aku kat terengganu. aku sanggup amik cuti untuk pergi ke majlis adik aku tu.

sampai sana ada kawanbaik adik aku ni JEBON (bukan nama sebenar) dia kiranya pangkat  lagi tinggi dr adik aku la. masa tu kitorang nk sembahyang, so kene pegi kat bilik khas yg hanya untuk org berpangkat tinggi je (aku tak tau ape relevannyer disediakan bilik khas masa tu). yg tade pangkat xleh masuk. adik aku ajak masuk sbb nk sembahyang sama sama kat situ.. bila aku masuk je, si jebon ni sempat ckp kat aku dengan nada bongkak..

"..lepas sembahyang cepat keluar la.." 

menyirap.bengang.marah
time tu aku tak sure adik aku dengar ke tak.. tp si Jebon tu ckp mmg sebelah telinga aku ni jelas.yg.amat.sangat.

lepas sembahyang aku lepak lama sikit kat situ, nak dengar ape lg Jebon nk ckp. dia senyap je. lepas abis majlis tu aku bgtao adik aku, nk blik cepat sbb esok aku nk keje.. then lg sekali si jebon ni sound aku.

"..laa tidur awal, tak produktif langsung!!!..."

jebon, ko memang bangang la, apa maksud produktif bagi ko? 
aku boleh tak tidur sampai seminggu if aku ada kerja ok? aku ni video editor, senantiasa OT.. so aku tau ape kerja yg aku buat. jebon jebon. wtf. time tu aku malas nk bertekak sbb memang aku mengantuk akibat 2 hari tak tidu ngan lena buat kerja d opis. dia tau ke?? mestilah tak tau kn.. takkan aku nk bgtau.. bukan dapat duit pon kalu aku bgtao kat seluruh dunia aku tak tidu 2 hari.. daaa???

pastu sempat lg dia cakap tu

".. adik ko dah berjaya, ko bila lg????!!!.."

hi jebon, bleh tak bg definisi tentang kejayaan?

bg aku MLM yg berjaya:
1. beli kereta sampai 2, 3 bijik
2. handphone nk blackberry, iphone xlayak sbb byk syarikat telekomunikasi bg ansuran.
3. kasut kat ujung depan tu wajib tajam, xmain la yg tumpul kat depan..
4. muka kene senyum je utk tarik orang. belanja kaw kaw, pegi melancong sana sini, amik gambar postkan wajib tunjukkan ke semua orang. "wah, kaya la dia ni, travel je~"

keempat empat point di atas tu tak bermakna suatu kejayaan kalau:
1. dalam peti surat, belambak lambak surat bank, surat pinjaman sana sini
2. setiap bulan msg mak ayah nk pinjam duit (er.. xpernah bayar, k?)
3. lepas 4 bulan, kete kene tarik...
4. kawan kawan semua maki hamun sbb derang gagal dalam MLM..

cuba bgtao aku, lepas korang masuk MLM, ada kawan tak? jgn ckp kat aku korang ada kawan MLM, hahaha.. itu bukan kawan ok, itu orang-yg-mengambil-kesempatan.

"muka kita ni takde nilai pon, letak la kat pajak gadai, laku tak? tapi masa depan kita amat bernilai..."

perkhh, ayat ko jebon mmg takmau kalah kn?

perk, time duduk kat meja dskussion, walaoweh, perniagaan berlandaskan islam.. menunjuk tape janji tak sombong. lancau lu, bgtao aku agama ape yg halalkan kita menunjuk nunjuk bermegah megah? ada ke? pegi mampus sama loh~

last time aku tau, compeni yg adik aku n jebon join tu bankrup sbb govement tarik lesen perniagaan. ONNNN URRRRR FAACEEEEE MUTHAFUKHAH!!! aku tak tau kenapa dan aku tanak tau kenapa. skrg jebon, ada nampak tak nilai masa depan anda?

ps:32, bersiapan rapi. oh Tuhan, aku perlu petunjuk-Mu.

This entry was posted on Khamis, 6 Mei 2010 and is filed under ,,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

2 Responses to “MLM xsucks, pengikutnya sucks”

Wilson berkata...

To those people who have such attitude, i only have one word to slap on your face..

NETWORK IS THE FUCKING SHIT YOU NEED IN LIFE!!!!!

cyruscope berkata...

too all those pusss~ eer hehee

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...