Karenah photographer



last time lepak kat NZ wangsamaju ngan mmber photographer. ada kawan aku borak borak pasal kerja ckp pasal jenis jenis client. ada yg baik. ada yg  yg kerek abis.. so ada mmber aku ni cite la dia penah dapat client yg kerek giler, yg stok bongkak haramjadah la.. dia dapat, tapi taknak la..katanyer nnti takde chemistry masa menjalankan kerja. heh.. aku tak salahkan dia.. aku hormat pendapat dia. dia ada pilihan..

aku ada pendapat sendiri. bagi aku benda benda mcm ni aku anggap sebagai cabaran. yes cabaran.
camner kte nk counter ballk sumer tu, camner nak overcome problem dan cari solution.

perk.. duit ni beb!!! xleh skip.. kene amik ni walopon client kerek abis..

bukan mcm tu. aku ni jenis yg suka cabaran..bukan nak tamak.. aku bukan nk mencari client membabi buta.. biasa kite friendly abis ngan client masa kerja kan..? dunno about u guys. tp aku mmg cara kerja mcm tu. sebab bila kte mesra kat situ dah ada sefahaman dan senang nk komunikasi. bila dua benda ni dh engage, semua kerja pon senang. ini ada 5 tips yg bleh dipakai bagi menghadapi client kerek abis..


1) kalu client kerek sgt, kite just ignore dan buat kerja je. xperlu mesra sgt.. senyum senyum biasa dh la.. kn.. dh abis keje, setel, pyment.. challo..


2) kalu dia suruh buat itu ini, kite just buat je.. anggap sebahagian dari kerja. muka senyum je.. hati panas takpe.. sbb dia dh bayar kite. tapi jangan la buat benda yg merosakkan maruah sudey..


3) kalu kite suruh dia buat pose itu ini, dan dia xnak/xsanggup/xminat.? kite bako  ingore jer.. kite dah mintak tp dia xbuat kan? takpelah.. kalu gambar xcantik jgn salahkan kite.. hehe next!


4) first impression tu penting. memula jumpa kite bleh buat buat lawak skek. kalu kite nampak dia mcm xleh masuk, next jumpe kte buat professional skek, bukan muka ketat tau.. just be professional dan cakap jika perlu jer.. nampak ler kite ni serious person dan bukan datang nk main main.


5) kalu still sakit ati gak ngan client tu, ko amik duit deposit & pakai buat g bercuti, tak payah buat kerja, hohoho! senang jer, cakap la ada emergency atuk sakit ke.. lembu baru meninggal ke.. dan pulangkan wang deposit jika perlu.




kte tak sakit hati ngan dia, dia pon xsakit hati ngan kite. dua dua heppi.. orait?

This entry was posted on Isnin, 18 April 2011 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...