Kisah kawan lama



teringat kawan lama Abg Mi
umur dia 3 tahun tua dari aku. agak lembut orgnya.. bukan sotong, cuma dia jenis yg lembut. dah berkahwin ada 2 anak.

aku kenal dia 2005 masa blejar di kolej k.terengganu. dia masa tu amik short course english.. dia mengaku dia dulu slalu ponteng kelas english sbb xsuka. skrg dia dah senang paham.

dia bekas manager di kfc dulu.
berenti kerja buat bukak kdai. xtau plak ape sebab dia berenti. mungkin ini mmg impian dia kot nk ada kdai mkn sendiri.

Abg Mi mmg pandai cari pot. dia sewa sebuah stor di bangunan bank tempatan betul betul tgh bandar. stor khas utk dia simpan barang barang dapur gas & meja kerusi semua. barang yg dia beli secara ansuran dari kedai cina. dia kate modal sikit, terpaksa buat mcm ni. takpelah, janji ada.

stiap pagi jam 8pg dia dh siapkan semua meja kerusi dan sediakan makanan.
orang panggil ayam goreng abg mi.. budak politek, budak kolej aku, budak pejabat semua suka ayam goreng dia. aku sempat designkan logo utk kedai dia.. masa tu aku design free niat tolong kawan..
lepas kul 6 dia akan start kemas brg bwk msuk stor. kengkadang dia kene tggu org abis mkn sampai kul 8 mlm. ksian dia.

3 tahun aku kt kolej, slalu gak lepak kdai mkn dia. aku slalu perhati dia.. mmg agak susah nk handle bsns mkn ni.. yer la bsns ape je yg senang kn? slalu tgk abg mi terkejar sana sini.. jaga anak bini. oh fyi, bini dia keja a&w. manager jugak.

satu hari masa aku tgh lepak ngan geng geng kt kdai dia, ternampak abg mi tgh punggah meja meja yg baru dia beli secara 2nd hand dari a&w. dia susun betul betul meja tu. then dia trus cat satu per satu dengan teliti.dia langsung x peduli ktorang.. dia dgn kerja dia.

kengkadang bila aku lepak sensorang kt kdai, dia mengadu kt aku, pasal pekerja dia slalu curi duit, ponteng, dan mcm mcm lg la.. aku cuma tersenyum dn harap dia dapat tempuh dengan tabah.

tahun lepas, 2010 aku sempat blik trg. sempat jumpa dia. makin berisi. dia ada restoran western kat k.terengganu. xla besar sgt tapi bleh msuk 30 meja. ;) alhamdulillah.

pengajaran?

This entry was posted on Rabu, 30 Mac 2011 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...