Sensitiviti



sape kate cina melayu india xleh bkawan?


kat mesia ni jarang kite tgk kat tv tayang pasal babi aka khinzir. kenape? sbb sensitiviti kaum melayu. malaysia ni negara islam. and babi itu haram dalam islam, so dilarang menayangkan segala bentuk babi. even lukisan and scupture babi pon tak bleh. kecualii mcm darurat ari tu H1N1 ari tu tape sbb ade kene ngena ngan babi.. lgpon org melayu ni sensitif sgt ngan benda remeh mcm tu.. sikit sikit, OI mane bleh mane bleh.. smayang xpenah pon.. podah cit!

tapi perasan tak, kalu betul nk jaga sensitiviti, spatutnya kene la jaga semua kaum kat mesia ni. at least 3 kaum ni la (cina melayu india). takkan jaga hati sorang kaum je beb? nnti ape plak kaum lain kata kn? x fair la camni.. so aku terpikir.. kenapa kite tayang org sembelih lembu? padahal kite tau india kebanyakan menganggap lembu itu suci.. derang tak sensitif ke? derang tak marah ke? takkan tak terasa sikit pon pasal benda ni. tipu la.. mesti la rase marah n dendam. kite tau kite buat derang marah, tp kta buat jugak. nape? ntah mybe sbb sikap "aku pdulik ape, msia ni melayu punya, kalu india tak suka, balik la negara korang..cibai!"

soal perkauman ni mmg dah lama org debatkan.. tp ntah la aku rase sampai kiamat pon tak abis. terbaru kes pengetua pempuan yg bg perumpamaan besh. 

"..melayu ada kereta saga, dia ada kawan india n cina tumpang kereta saga. kereta tu melayu tu punya.. india dan cina dapat tumpang kereta tu tp kereta tu bukan mereka yg punya.. mereka tak de hak ke atas kereta tu kecuali melayu tu sendiri.. "

so, maksudnyer org cina n india d mesia ni tumpang je.. tp takde hak ke atas mesia.. bermaksud, mesia ni bukan derang punya.. dh kalu camtu, kenapa wujud warganegara??? u tell me.. yg pasti pengetua tu..

GILER BABI RACIST SIAL!!!


This entry was posted on Rabu, 25 Ogos 2010 and is filed under ,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

2 Responses to “Sensitiviti”

ururu berkata...

bagi aku. sensitivity kaum tuh tak patut wujud pun. kalau dah ekau Malaysian. ekau patut jadik Malaysian. bukan melayu. bukan cina. bukan india. tapi Malaysian. agama tuh agama lah. ekau nak jadi melayu hindu ke. india buddhist ke. dulik hape aku. itu freedom dia nak nak nganut ape pun. jgn murtad sudah lepas tu. lol.

dan mostly yg racist nih adelah org2 tua zaman datuk dulu kale tuh. pastuh dapat anak cucu.. dia perturunkan ilmu racist kat bebudak tuh. haha! kite nih yg dapat pelajaran yg bagus kat sini mmg la dapat bukak hati kite dalam perkare debat perkauman nih.

tapi org2 tua zaman dulu kale tuh mmg takleh nak ubah lah persepsi racism derang. dan budak2 mude yg terpengaruh ngn atuk2 nenek2 racist derang tuh cemane pulak? hmmmm.... so salah sape? salah orang yg mengajar la sebab x mengajar betul2.

cikgu guru besar bontot besar tuh mesti orang2 tua zaman dulu kale. mesti dia antara racist zaman dulu kale. susah nak berubah. so jadi tanggungjawab guru2 kecik zaman sekarang untuk didik bebudak tuh supaye jadik malaysian. bukan melayu. bukan cina. bukan india. tapi malaysian.


gile ar. mcm hebat pulak aku menyuarakan pendapat aku. ahahahah! aing! bile nak bukak pose ramai2 nih.

cyrusdavirus berkata...

ckp pasal malaysian ni, aku teringat ada satu borang aku lupa.. borang ape tp kalu tak salah borang nk mohon SSM la.. warganegara 1malaysia, then ada melayu, cina, india.. so kalu aku, mane aku nk tik?? der.. mcm ni punya borang pon ada ke.. demm

URURU.. dude, tetibe membuka pekung di dada ni.. perggg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...