Perkara JANGAN utk wedding




Saje aku tgh busan busan, terbaca kes kes pelik pasal wedding fotografer mcm kiter ni.. nk ikutkan byk sgt kesnyer. tp pendapat aku ada benda yg kite xperlu buat ler masa running bznz ni~


Jangan TAK-BAGI file image pada pengantin.

aku tak paham de, ko dah siapkan sumer custom album, sticky album, DVD video/slide/ frame 24R potret.. tp last last ko tak bagi file image kat derang. Kenape? Ko nk simpan sampai kepam kepam wat ape? kalu yer pon nk simpan, at least buat ler copy then bg ler kat client. Ko takkan rugi ape ape pon..


Aku dah jumpe 4 orang fotografer area pantai timur & utara mengamalkan file image sebagai "hostage". bila client mintak file image, derang cakap "Oh.. kalu nk file image, kite charge lg RM400.." Kejadahnyer ko nk charge file? kalu yer pon nk untung, mark up ler sikit sikit mase wedding ker, masa outdoor ker, masa wat custom album ker.. yaperda~ benda mcm ni kengkadang merosakkan industri fotografer.


Shot pengantin ngan famili... tanpa disuruh, ok?
benda ni pernah berlaku pada aku, dan aku sendiri yang terlupa utk amik gambar client ngan famili. Ya, aku juga pernah buat silap. kite kan manusia biasa. tp aku bernasib baik sbb client tu faham situasi aku masa tu yg agak kelam kabut dan mengejar masa (tambahan masa tu aku masih baru dalam dunia WP).


Ingat dalam kepala, client/pengantin pasti/mahu bergambar dengan orang yg tersayang atau orang yg terpenting dlm hidup derang. so kite kene slalu alert dengan benda mcm ni.


Cuba bersikap sopan santun.
Ya, aku faham. kite shot pengantin di jamuan keramaian yg penuh dengan orang, budak budak 6 tahun, warga tua.. kadang kadang ada orang istimewa, ok aku faham benda benda ni. tp ape ape situasi pon, ingat dalam kepala, kite kene professional dengan apa yg kite wat.


Ada satu kes, aku hadir satu majlis perkahwinan kawan. fotografer dengar kate orang bahagian penyiaran. dia bagus dalam instruct orang tp tak perlu ler melenting dan menjerit jerit dengan muka bengis. kebanyakan orang disitu adalah ahli keluarga pengantin, so kenapa nk tunjukkan keburukan diri pada orang? ada satu ketika, fotografer tu nk shot pengantin tengah pose, tetiba ada budak kecik baru sunat kut, lalu blakang pengantin. Dengan penuh benci, dengan suara kuat dia ckp "woi budak, sane sane, sibuk jer budak ni!" budak tu trus menangis dan berlari ke arah ibunyer. So, apa yang ko dapat? kalu aku mmg dapat penumbuk ler~  sikap professional tu penting.


Bila orang dh bagi makan tu, kedarah jer ler~
kena ingat, kite fotografer kerja kite ape? amik gambar kan.. bukan sebagai tetamu kn? so, jgn xpac ape ape hidangan dari syurga oleh pengantin ler~ aku pernah jer jd OP utk beberapa wedding event dan pengantin tak hidangkan mkanan pon.. aku peduli ape. sbb aku slalu beringat "aku datang sini buat kerja, bukan nk makan.." so, sebelum buat kerja aku awal awal dh makan.


tp, kalu pengantin dah bg makan tu bedal jer ler. xpayah byk soal. ada mmber aku dier pon salah sorang WP, dier penah citer kat aku pengantin bg mkn cendol jer kat dia.. aku ckp taper la. keje ko amik gambo bukan mentakedarah, ngok!


Jadualkan masa anda.
ada sorang pengantin dia citer kat aku kawan dia dapat semua pakej album siap lepas 5 bulan kahwin. dia tanyer aku sbb takut aku akan buat yg sama. dalam hati aku, haissh.. kenapa amik masa lama giler utk siapkan satu pakej client? hmm.. sedangkan benda semua dah ada, kalu 2 bulan tu kira ok la.. tapi aku seyes tak leh terima kalu lebih 3 bulan.. memang mengarut. stakat ni, aku tak pernah siapkan album lebih dari 2 bulan. semuanyer sbulan jer, paling lewat pon, sbulan lebih seminggu skek.. hee.. (tak cayer tanyer client aku~) aku tau ler, korang sumer fotografer otai otai penuh dengan kreativiti dan berbakat, tp tolong ler manage masa dengan betul.


senang citer camni ler, kalu korang di tempat pengantin tu, korang bengkek tak tunggu album siap dalam 6 bulan? kalu aku , mmg tak sanggup~


WP = wedding photographer
OP = oficial photographer

This entry was posted on Rabu, 20 Januari 2010 and is filed under ,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

2 Responses to “Perkara JANGAN utk wedding”

hansuke berkata...

haha.

post ko kali terbaik bro, aku suka.

bagi aku la kan, kadang-kadang WP ni sbrnya nk cari duit ke memang diorg suka buat kije ni. macam ko la kan, aku tahu ko memang suka seni, bab-bab amik gambar ni kira satu aliran la jugak, so kira aku memang stuju dgn ketidak-professionalan sesetangah WP (yg aku dgr jugak la kan huhu~).

the thing is. we must have passion in what ever we do, then the result will be extraordinary. that's what i call a professional. don't u think?..:)

nice post bro. keep it up.

cyruscope berkata...

thanks pudin~ ko memang besh!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...