HALALAN TOYIBA



topik 1
ramai org bukan melayu yang masih xpaham maksud HALAL. kite bukan nk paksa orang paham agama kite. but at least hormat ler.. sebab aku hormat agama korang. Nak marah kat derang pon xboleh sbb itu bukan termaktub dalam rukun negara mesia.


Kepercayaan kepada tuhan
Kesetiaan kepada raja & negara
Keluhuran perlembagaan
Kedaulatan undang undang
Kesopanan dan kesusilaan
Kemestian memahami mkanan halal.. ada ke? heh


Sebab tu setiap kedai kat mesia ni ada LOGO tanda HALAL yg diiktiraf oleh JAIS. bukan senang senang nak claim maknan halal. halal ada byk peringkat aku takkan sentuh benda boring just nk share pengalaman aku.


last time aku ada pegi kedai vegetarian ngan mmber chinese. aku mmg suka makanan veg tapi agak susah nak cari kedai mkanan veg yg pemiliknya melayu. seyes susah. aku xpenah jumpe lg. so aku ikut mmber aku chinese. sebelum tu aku was was gak risau takut xhalal.

sampai je kt kdai tu, aku tgk kbykan chinese yg makan kat situ. aku perhatikan sekeliling, waiternyer melayu. tukang bg mkanannyer melayu. aku buat buat la nk g toilet padahal nk usha dapur derang mane tau ade benda pelik pelik kan..

tgk punya tgk, mmg sah la ok, sbb sumer pekerja melayu. cuma tokeh dia chinese tukang jaga cashier. mungkin aku agak kolot, tapi bg aku, kite ada pilihan utk makan atau x.. ada action yg bleh kte buat kalu kiter rase was was. lepas tu aku duk melantak la, ape lagi.. 

topik 2
so, berbalik pada topik halal ni. ada satu kes kat opis aku, seorang chinese menjual karipap kepada semua org termasuk org melayu islam. nape melayu islam, sbb melayu skrg byk dah bukan islam.. haa tu bab lain..

si chinese tu namanya Chin. Chin kawan baik aku. dia pon ada offer karipap. aku agak was was sebenarnya lalu aku tanyer dia, ni karipap u buat ker? then dia kate, eh tak la, orang gaji saya yang buat, dia org indon tapi islam. jangan bimbang, halal ni..

ok aku dh agak was was lalu aku kater "oohh xpelah sy dh beli mkanan.. lenkali k?"

aku tak salahkan Chin sebab menjual kat aku. aku xsalahkan dia sbb kurang pengetahuan tentang halal haram pemakanan dalam islam. tp aku kesal dan pelik sebab ada orang melayu lain yg beli dan makan makanan yg belum tentu sahih halal nya. korang bukannya budak 12 tahun tak tahu menahu tentang agama. aku rase bab halal haram pemakanan ni something yg amat basic. kalu tak tau pasal bab ni, maknanya anda  escape masa kelas agama sekolah rendah, atau memang tak minat dengan pengetahuan agama.

cuba kite pikir jauh skek, skek je.. xperlu jauh sangat. seorang majikan chinese hire bibit di rumahnya. ya, semua makanan dibuat oleh seorang Islam. takkan derang tak pernah makan B*** atau katak atau . yes aku tau, xsemua org chinese mkan makanan tu. tp ada chinese yg mkn, bukan? jadi tak mustahil. macamane ngan peralatan utk menyediakan masakan tersebut. takkan la derang sanggup beli peralatan baru khas utk buat makanan halal utk djual. tak mustahil tapi percentagenya agak 0.002%

cara penyembelihan []
orang islam []
tempat penyediaan []
peralatan memasak [✗]

setiap ape benda yg kite buat kene ada batas. hidup ni pon ada batas. dalam islam pon dah gariskan batas batas. ko nk tau hukum mknanan haram? google! ko nk tau hadis hadis yg membincangkan perkara haram? google. aku takkan tulis kt sini. yg penting sama sama hormat agama lain. hormat bangsa lain bagus, tapi tak semestinya kite kene ikut cara derang. kite ada cara kite sendiri. masing masing pon ada cara sendiri.

mesej dalam video ni senang nak paham. kalu tak paham jugak, haih..





This entry was posted on Khamis, 14 April 2011 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

2 Responses to “HALALAN TOYIBA”

hansuke berkata...

salam.

bro, post ko kali ni terbaik la..:) aku respect ko.

aritu aku pergi audit kat kemaman, client chinese ajak makan restoran cina. aku dah risau tahap gaban la, usha2 punya usha, tengok menu, takda daging pork dijual atau dihidangkan, so selamat, orang melayu masak, tokey je cina.

benda cam ni memang kena jaga la, kalu tak halal, mampus, darah daging tu kot. hmm..

aritu office mate aku tanya soalan kelakar, dia tanya, "eh, orang melayu boleh minum arak ke tak sebenarnya?, i selalu tengok orang melayu mabuk kat pub je?". jenoh aku nak epxlain, sib baik dia buddha, senang nak faham skit bab2 agama ni.

itu la dia, halal haram dah tak dihiraukan lagi. aku sedih tengok orang malayu islam sekarang, makin teruk.

wallahua'lam.

cyruscope berkata...

yes, melayu islam sekarang dah amik lekeh benda benda mcm ni. padahal benda mcm ni la yg bawak kite sampai ke anak cucu cicit sampai mati la..

sekali kte mkn benda haram, mmg kekal la dalam darah tu.. tak berkat idup bai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...